درمان استوماتیت گربه ها

استوماتیت گربه :چگونه این عارضه با دلایل ناشناخته را درمان کنیم؟

استوماتیت گربه های در بسیاری از گربه های بالغ دیده می شود که گاهی همراه با تب،تورم لثه،و هایپرپلازی بافت نگهدارنده دندان دیده می شود. با این وجود علت ایجاد کننده این بیماری در بسیاری موارد ناشناخته می باشد.در نژاد های خالص که در خانه نگهداری می شوند گاهی در سنین پایین نیز دیده می شود.علت این بیماری شناخته شده نیست و عوامل مختلفی را در ایجاد بیماری دخیل می دانند.
مدیریت این بیماری تنها با همکاری دامپزشک و صاحب حیوان میسر می باشد.مقالات متعددی در حورد شناسایی و درمان این بیماری منتشر شده است که در بسیاری از آنها درمان موفقیت آمیز بوده است.
همانطور که میدانید دندان توسط بافت مخصوصی نگهداری می شود که به آن پریودنتال گقته می شود.این مجموعه شامل لیگامان ها دندانی که به دندان متصل بوده و آنرا در حفره استخئان داخل قک و صورت ثابت نگه می دارد.این بافتبخ دلایل مختلقی که به تفصیل گفته خواهد شد متورم شده و این تورم سبب حضور میکروب هابی موجود در دهان شده و عفونت ثانویه سبب تشدید تورم ،بوی بد،و عفونت دهان می گردد.
دلایل ایجاد تورم بطور خلاصه شامل موارد زیر می شوند:
1. بیماری های خود ایمن نظیر FORL و سایر بیماری هایی که بافت نرم دهان را هدف قرار می د هند
2. بیماری ویروسی FIV
3. بیماری ویروسی FeLv
4. بیماری ویروسی کلسی ویروسFCV
5. عدم رعایت بهداشت و پلاک ها و جرم های دهانی
6. بیماری های کلیوی و کبدی
7. ضربه و مرگ بافت
8. بیماری های عفونی ریه و لوزه ها که در صورت عدم درمان سبب التهاب لثه شده و باقت لنفاوی اطراف را مبتلا می کنند
9. بیماری های قارچی دهان
در تمامی موارد فوق اقدام اولیه دامپزشک درمان عفونت های ثانویه دهان بوده و پس از بررسی و آزمایش خون و تصویربرداری از فک و صورت . در بعضی موارد از قفسه سینه و شکم جهت بررسی بیماری های داخلی که تظاهرات دهانی دارند ،درمان را انجام خواهد داد.
درمان های رایج شامل آنتی بیوتیک ،جرم گیری و درمان لثه،تجویز داروی های سیستم ایمنی ،و در بعضی موارد کشیدن دندان یا دندان ها

عفونت دهان گربه

photos  by jan bellows