نکاتی در خصوص بیماری کلسی ویروس گربه ها

 
بیماری کلسی ویروس گربه ها
کلیه تصاویر و مطالب این سایت شامل قانون حق نویسنده بوده و هرگونه کپی برداری و نشر آن پیگرد قانونی دارد.خدمات دندانپزشکی حیوانات(دکتر سهیل هاشمی)
بیماری کلسی ویروس یکی از بیماری های مهم قسمت فوقانی دستگاه تنفسی و بیماری محوطه دهانی در گربه می باشد.این بیماری در تمام دنیا شایع می باشد و در حیوانات خانگی و سایر خانواده گربه سانان ایجاد بیماری می کند.40 سویه مختلف این ویروس تا کنون شناسایی شده که شدت و تفاوت مختلفی در بالین دارند.
اگرچه گونه های ویروسی و باکتریایی مختلفی می توانند بیماری تنفسی در گربه ها ایجاد کنند.کلسی ویروس یکی از شایع ترین عفونت هاست که در گربه های ایزوله و خانگی نیز می تواند بیماری ایجاد کند.

کلیه تصاویر و مطالب این سایت شامل قانون حق نویسنده بوده و هرگونه کپی برداری و نشر آن پیگرد قانونی دارد.خدمات دندانپزشکی حیوانات(دکتر سهیل هاشمی)
علایم بیماری کلسی ویروس:
یکی از بارزترین علایم بیماری کلسی ویروس ایجاد عفونت تنفسی در گربه ها می باشد. که عطسه ،ترشحات بینی،احتقان بینی،تورم ملتهمه چشم و پلک سوم،ترشحات چشم را ایجاد می کنند.ترشحات می توانند شفاف یا همراه با چرک باشند.
گربه ها با بیماری کلسی ویروس معمولا زخم دهانی ،ضایعات در زبان،لثه ها . لب ها و گاهی بینی را دارا می باشند.این ضایعات سبب آبریزش دهان،بینی ،ضعف عمومی می شوند.براساس سویه بیماری ،حیوان علایم بالینی متفاوتی از نظرشدت ضایعات نشان می دهند طوری که بعضی سویه ها در گربه ها بخصوص بچه گربه ها لنگش نیز نشان می دهند که بعلت درد در یک یا چند مفصل حیوان می باشند.
براساس سویه ویروس همانطور که گفته شد علایم مختلف در بینی،دهان،چشم و گاهی مفاصل،همچنین درگیری های تنفسی رخ خواهد داد که براساس گزارش های موجود میزات تلفات در بعضی سویه ها تا 67% نیز دیده شده که خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه این میزان را تا حد چشمگیری کاهش داده . از سال 1998 همگیری جدی گزارش نشده است.
گربه ها چگونه مبتلا می شوند:
کلسی ویروس بشدت مسری و واگیردار می باشد.و گربه مبتلا می تواند توسط ترشحات بینی و دهان بیماری را منتقل کند.بیماری توسط هوا جابه جا می شود و چند متری در هوا منتقل شود.البته ویروس توسط ادرار و مدفوع نیز منتقل می شود اما راه اصلی ترسحات دهان و بینی می باشد.
حیوان قربانی توسط ترشحات مستقیم از حیوان بیمار یا لوازم و همچنین هوا دچار آلودگی شده و مبتلا گردد.ویروس می تواند یک هفته در شرایط خانه و یا بیستر در سرما و رطوبت زنده بماند.همانطور که گفته شد گربه می تواند توسط تماس مستقیم از طریق ترشحات یا محیط آلوده یا لوازم آلوده درگیر بیماری گردد.بیماری معمولا در بچه گربه های واکسینه نشده دیده می شوئ اما در حیوانات بالغ که ایمنی لازم را ندارند یا دچار ضعف سیستم ایمنی هستند نیز دیده شده است.

کلیه تصاویر و مطالب این سایت شامل قانون حق نویسنده بوده و هرگونه کپی برداری و نشر آن پیگرد قانونی دارد.خدمات دندانپزشکی حیوانات(دکتر سهیل هاشمی)
هنگامی که گربه با ویروس تماس پیدا کند 2 تا 6 روز زمان لازم دارد تا در بدن جایگزین و تکثیر شود.سپس 14 تا 21 بسته به قدرت سیستم ایمنی حیوان زمان لازم است تا بیماری تظاهرات بالینی خود را نشان دهد.در این زمان حیوان در دوره کمون بوده ولی می تواندگربه های دیگر را آلوده کند.
حداقل گربه آلوده 2 تا 3 هفته ویروس را دفع می کند که در این زمان گربه های در تماس با حیوان آلوده نیز مبتلا می شوند.گربه ای از بیماری نجات پیدا کرده نیز می تواند تا چند ماه همچنان ویروس را دفع کند.گربه های ناقل می تواند گاهی هیچ علایمی از خود نشان ندهند که راه اصلی انتقال نیز بیشتر این گربه ها هستند.گربه ماده و ناقل نیز معمولا ویروس را به بچه گربه ها منتقل می کنند.
راه تشخیص:
درصورت مشاهده بی حالی،ترشحات از بینی،و دهان علی رغم عدم وجود ضایعات فورا با دامپزشک مشورت کنید.درصورت تشخیص زودهنگام شانس زنده ماندن با کمترین آسیب بسیار بوده .ولی مواردی نیز دیده شده که حیوان بدلایل مختلف نظیر نقص سیستم ایمنی به فرم حاد بیماری دچار شده و متاسفانه حیوان از بین می رود.
درمان کلسی ویروس
درمان بیماری بسته به نوع و شدت عارضه طبق نظر دامپزشک متفاوت می باشد.درصورتی که درگیری چشم وجود داشته باشد قطره های مختلف چشمی و گاهی پماد جهت درمان ضایعات چشمی تجویز می شود. در موارد تنفسی درمان ها آنتی بیوتیکی طبق نظر دامپزشک و در صورت کم آبی مایع درمانی نیز توصیه می شود.بعلت آسیب به بینی و کاهش بویایی بی اشتهایی نیز از علایم بیماری می باشد.زخم های دهانی و درد در جویدن وبلع نیز سبب ضعف می گردد که درمان های اختصاصی دهان نیز موجود می باشد که براساس نوع ضایعه تجویز میگردد.
تمیز کردن بینی از ترشحات و در صورت نیاز قراردادن حیوان در هوای مرطوب  تنفس حیوان را  تسهیل نموده  و تاثیر مثبت خواهد داشت.