ناهنجاری ها و موارد اورتودنتیک در سگ و گربه

 دندان های سگ ها و گربه ها معمولا بطور مناسب روی هم قرار میگیرند و جویدن غذا در اغلب موارد بطور مناسبی صورت میگیرد. بدشکلی های دندان معمولا وقتی گفته می شود که دندان ها روی هم مناسب قرار نگیرند و حیوان در جویدن غذا دچار مشکل شوند.جویدن دردناک شده و دندان حیوان به فک مقابل آسیب رساند.


مدیریت این مشکل در اغلب موارد با روش های اوتودنسی در سن 7 تا 9 ماهگی صورت میگیرد و در بعضی موارد و در سنین بالا با درمان تاج و درمتن ریشه در صورت نیاز میسر می گردد.
در صورتی که درمان صورت نگیرد دهان حیوان بسیار دردناک بوده و خطذ عفونت ثانویه از طریق آسیب به فک و بافت نرم صورت می گیرد.
در مواردیکه درمان اوتودنسی انجام شده و ظاهر حیوان نرمال بنظر می رسد.عقیم کردن حیوان توسط کالج دندانپزشکی حیوانات آمریکا پیشنهاد می شود.چراکه این نقص ژنتیکی به ارث می رسد.

گاهی ناهنجاری ها دندان ها یعنی چیدمان نا مناسب دندان ها در سگ ها و گربه ها بعلت حضور دندان های شیری می باشند .این دندان ها باید تا سن6 ماهگی از دهان حیوان خارج شوند.چراکه حضور این دندان ها به دندان های اصلی فشار آورده و مانع از قرار گرفتن صحیح دندان اصلی می گردند.این گونه حیوانات دچار بد فرمی دندان شده و جویدن غذا در آنها دچار مشکل می گردد.
معاینه دهان و دندان در توله سگ ها بسیار ضروری بوده و در صورت ماندن دندان شیری این دندان ها باید کشیده شوند.حضوراین دندان ها علاوه بر اختلال در چیدمان دندان اصلی سبب تخریب ریشه و تاج دندان اصلی از طریق ایجاد شرایط مناسب برای باقیمانده غذا و ایجاد جرم و بیماری های لثه می گردد.