تمیز کردن دندان حیوان خانگی

 

کلیه مطالب و تصاویر سایت شامل قانون حق نویسنده بوده و هرگونه کپی برداری و نشر آن پیگرد قا نونی دارد-خدمات دندانپزشکی حیوانات (دکتر سهیل هاشمی)

 

پاکسازی تخصصی دندانها اغلب زمانی انجام می شود که بیماری عفونت لثه وجود دارد. دندانهای ما توسط دندانپزشک در حالی جرمگیری می شود که روی صندلی می نشینیم، دهانمان را باز می کنیم و اجازه می دهیم متخصص کارش را انجام دهد. با اینکه اصول بهداشت دهان و دندان برای سگ و گربه هم مانند انسان است اما تفاوتهای مهمی هم وجود دارد. ما درک می کنیم که چرا این پروسه حائز اهمیت است و نیازی به بی حسی و کنترل نداریم در حالیکه شرایط برای حیوانات این گونه نیست. تفاوت دیگر دندانپزشکی انسان و حیوان این است که ما به دندانپزشک می گوییم کجا احساس ناراحتی داریم تا چیزی از قلم نیفتند اما در سگ و گربه بیماران به عنوان بخشی از پروسه جرمگیری نیاز به معاینه کامل دهان و دندان دارند و ممکن است نیاز به رادیوگرافی نیز باشد.


پاکسازی تخصصی دندان شامل جرمگیری و مراحل دیگری است که در زیر به اختصار توضیح می دهیم:
پروسه پاکسازی تخصصی دندان با بررسی سلامت کلی بیمار و سابقه دندانی شروع می شود. برای انجام یک پاکسازی کامل در حیوانات، بیهوشی ضروری است چرا که امکان بررسی کامل بافت و رادیوگرافی (در صورت لزوم) و در ادامه جرمگیری و پولیش دندان (همچنین بالا و پایین خط لثه) را فراهم می سازد. جرمگیری بدون بیهوشی به هیچ وجه توصیه نمی شود.


اگر میزان ناهنجاری تنها شامل تجمع پلاک و جرم دندانی همراه با جینجیویتیس (تورم و التهاب لثه) و یا پریودنتیت محدود (از دست دادن استخوان اطراف دندان) باشد پاکسازی تخصصی دهان انجام می شود. در صورت مشاهده ناهنجاری دیگری دندانپزشک با صاحب حیوان برای انجام اقدامات بعدی مشورت می کند.

در پاکسازی تخصصی دندان، پلاکها و جرم دندانی را که عامل ایجاد عفونت لثه هستند تمیز میشوند. جرم و رسوبات دندانی با جرمگیر برقی (اولتراسونیک) یا جرمگیر دستی برداشته می شوند. بعد از جرمگیری دندانها پولیش زده می شوند تا باقیمانده پلاک دندانی پاک شده و سطح دندان صاف و صیقلی شود (این کار تشکیل پلاک و جرم مجدد را به تاخیر می اندازد). سپس دهان برای خارج کردن ته مانده رسوبات و بررسی نهایی شسته می شود. ممکن است برای جلوگیری از تشکیل پلاک مجدد،مواد خاصیبه دندان زده شود. در پایان، توصیه های لازم برای مراقبتهای روزانه بهداشت دهان ویژه سگ وگربه و نیز توصیه های لازم برای معاینات بعدی در اختیار صاحب حیوان قرار داده می شود.