بیماری لثه (پریودنتال )در سگ و گربه

کلیه مطالب این سایت شامل قانون حق نویسنده بوده و هرگونه کپی برداری،نشر پیگرد قانونی دارد.

بیماری عفونت لثه از رایج ترین مشکلاتی است که در سگها و گربه های بالغ رخمیدهد درحالیکه کاملا قابل پیشگیری است. تا سن سه سالگی اکثر سگها و گربه ها نشانه هایی از عفونت لثه دارند. متاسفانه علائم پیشرفت این بیماری برای صاحب حیوان غیر از بوی بد دهان بسیار معدود است و اغلب زمانی برای پاکسازی تخصصی دندانها و درمان عفونت لثه اقدام میشود که دیگر برای کنترل بیماری و نجات دندانها دیر شده است. در نتیجه عفونت لثه عموما یک بیماری تحت درمان (و نه پیشگیری) است و ممکن است منجر به پوسیدگی دندان و حتی در بعضی بیماران با بالا رفتن سن باعث آسیب به ارگانهای داخلی بدن شود. بیماری عفونت لثه زمانی رخ می دهد که باکتری دهان ماده ای به نام پلاک را ایجاد می کند که به سطح دندان می چسبد. درنتیجه مواد معدنی موجود در آب دهان موجب سخت شدن پلاک و تبدیل آن به تارتار یا همان جرم دندان می شود که به سختی به دندان می چسبد. جرم بالای خط لثه برای اکثر صاحبان مشهود است اما این به تنهایی علت بیماری نیست. مشکل واقعی زمانی ایجاد می شود که پلاک و جرم زیر خط لثه گسترش می یابد.

باکتریها در پلاک زیر خط لثه، آسیب دایره ای شکلی به بافت اطراف دندان ایجاد می کنند که در نهایت منجر به از دست دادن دندان می شود. باکتری زیر لثه سمومی از خود تراوش می کنند که در صورت عدم درمان باعث آسیب به بافت دهان می شود. این باکتری همچنین سیستم ایمنی بدن حیوان را نیز تحریک می کند. تغییرات اولیه باعث میشود گلبولهای سفید خون و علائم تورم شیمیایی به فضای لثه ای (بین بافت لثه یا استخوان و دندان) بروند. وظیفه گلبول سفید از بین بردن باکتری مهاجم است اما ماده شمیایی ترشح شده توسط گلبولهای سفید بازنده موجب آسیب به بافت حامی دندان می شود. در صورت وجود پلاک پیشرفته و جرم دندان، سیستم ایمنی بیمار به جای حل مشکل در واقع بیماری را تشدید می کند. بیماریهای عفونی لثه شامل جینجیویتیس (تورم و التهاب لثه) و پریودنتیت (از دست دادن استخوان و بافت نرم دور دندان) می باشد.

ظاهر و شدت بیماری عفونت لثه دامنه بسیار وسیعی دارد به طوری که اغلب بدون بیهوشی کامل حیوان قابل بررسی و درمان نیست.اثرات داخل حفره دهانی شامل آسیب یا ازدست دادن بافت لثه و استخوان اطراف دندان، ایجاد سوراخ (فیستول) بین حفره دهانی و مجاری بینی و ایجاد ترشحات بینی، شکستگی استخوان فک بدنبال ضعیف شدن استخوان و در آخرعفونت استخوان (استئومیلیت) میشود. باکتری می تواند از دهان وارد جریان خون شده و در کل بدن پخش شود.

مطالعات در سگها نشان میدهد عفونت لثه با تغییرات میکروسکوپی قلب، کبد و کلیه ارتباط دارد. مطالعات در انسان بیماری عفونت لثه را به مشکلات عدیده ای از جمله ضعف در کنترل دیابت و تشدید مشکلات دیابتی مرتبط می داند. علاوه بر این ثابت شده که دیابت عاملی است که ریسک ابتلا به بیمارهای عفونی لثه را افزایش میدهد. درمان عفونت لثه یک درمان چند وجهی است. کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نویسنده بوده و هرگونه کپی و نشر آن پیگرد قانونی دارد-دکتر سهیل هاشمی "اگر دندان حیوان شما دچار پوسیدگی است و یا جرم بسیار زیادی دارد پاکسازی دندانی تخصصی نیاز دارد که شامل معاینه کامل دهان، جرمگیری و پولیش می باشد.

 

ناهنجاریها در چارت دندانی ثبت میشود. رادیوگرافی دندانی برای تشخیص دقیق و کمک در درمان بیماریهای پیشرفته الزامی است. در صورت وجود پریودنتیت گزینه های درمانی متعددی برای نجات دندان به کار گرفته می شود. سلامت عمومی بیمار، هزینه درمان ویژه و تمایل صاحب برای رعایت بهداشت دهانی حیوان در خانه، باید قبل از شروع پروسه درمان مد نظر قرار گرفته شود. بدون مراقبت خانگی جدی، درمان عفونت لثه توصیه نمی شود و دندان درگیر باید از دهان خارج شود. رعایت بهداشت دهان در خانه سلامت لثه های بیمار را بهبود بخشیده، از پیشرفت بیماری می کاهد و میزان دفعات مراجعه برای پاکسازی تخصصی دهان را کم می کند. رعایت خانگی بهداشت دهان در سنین پایین کمک می کند که حیوانتان مراقبتهای دهانی را تا پایان عمر بپذیرد."(خدمات دندانپزشکی حیوانات-دکتر سهیل هاشمی)

با دامپزشک خود درباره راهکارهای خانگی بهداشت دهان که ضامن سلامت حیوان شماست مشورت کنید. مراقب درمانهای معجزه آسایی که در اینترنت تبلیغ شده یا در پت شاپها فروخته می شود باشید. بیشتر این درمانها از لحاظ علمی ثابت نشده و ممکن است بی نتیجه باشند. در صورت مراقبت دندانها می توانند سالم در دهان باقی بمانند و ریسک بیماریهای مربوطه کاهش یابد.