بیماری ذوب تدریجی دندان گربه ها (FORL)

 

 این بیماری بطور معمول از قسمن سیمنتوم دندان شروع شده و گاهی به ریشه دنتین و در اغلب موارد به ریشه و عاج نیز حمله صورت میگیرد. این بیماری در بسیاری از موارد در معاینه بالینی قابل تشخیص می باشد و در تمام موارد توسط رادیوگرافی تشخیص داده می شود.رادیوگرافی فک و صورت یا داخل دهان براحتی این بیماری را تشخیص می دهد کلیه مطالب این سایت شامل قانون حق نویسنده بوده و هرگونی کپی برداری و انتشار آن پیگرد قانونی دارد.خدمات دندانپزشکی حیوانات(دکتر سهیل هاشمی ).


درمان این بیماری خارج کردن دندان می باشد در موارید که آسیب به ریشه نرسیده باشد کشیدن درمان انتخابی این عارضه می باشد.وای در مواردی که آسیب به ریشه رسیده باشد و(کلیه مطالب این سایت شامل قانون حق نویسنده بوده و هرگونی کپی برداری و انتشار آن پیگرد قانونی دارد.خدمات دندانپزشکی حیوانات(دکتر سهیل هاشمی ) بیمارییشرفته باشد قطع دندان از زیر لثه پیشنهاد می شود.در مواردی که ظاهر بالینی دندان سالم باشد ولی رادیوگرافی ذوب و آسیب به ریشه را تایید نماید دو روش پیشنهاد می شود.یکی مانتیور کرد و مراقب دوره ای و دیگری کشیدن دندان بعنوان درمان پیشگیرانه.


ترمیم پیشنهاد نمیشود چراکه دندان از ناحیه دیگری شروع به تخریب می کنند ،بعلت اینکه این بیماری بدلیل پوسیدگی ایجاد نمیشود،به همین دلیل ترمیم درمان مناسبی نیست و شکست می خورد.
بررسی های دوره ای و رادیوگرافی می تواند این بیماری را شناسایی و توصیه های بهداشتی به صاحب حیوان سرعت تخریب را کاهش خواهد داد.توجه داشته باشید این بیماری بشدت دردناک می باشد و عفونت ثانویه و آسیب به بافت لثه از بیماری های دیگری می باشد که بعد از این بیماری رخ خواهد داد. کلیه مطالب این سایت شامل قانون حق نویسنده بوده و هرگونی کپی برداری و انتشار آن پیگرد قانونی دارد.خدمات دندانپزشکی حیوانات(دکتر سهیل هاشمی )

 دلیل اصلی این بیماری بطور قطعی تا این لحظه شناسایی نشده.حضور ویروس و بیماری های خود ایمن مورد نظر می باشد.بیماری از سن 3 سالگی معمولا ظاهر می شود و در مراحل ابتدایی همانطور که گفته شد با رادیوگرافی و بعدها بالینی قابل شناسایی می باشد.رعایت بهداشت جهت کنترل بیماری های ثانویه لثه  تنها اقدامی می باشد که صاحب حیوان می تواند انجام دهد.

Photo  by Jan Bellows