تومور های دهان در سگ و گربه

تومورها در سگ ها و گربه ها بسیار شایع می باشن و متاسفانه توسط صاحبان حیوان شناسایی نمی شوند .تومور ها به دو دسته خوش خیم و بدخیم دسته بندی می شوند.تومور های خوش خیم لثه ها در سگ ها نسبت به گربه ها بسیار شایع بوده عملا تومور نمی باشند.تورم لثه می تواند بعلت عفونت های مختلف حاد یا مزمن باشد .تورم و عفونت و آبسه های غدد بزاقی از جمله این موارد می باشند.تومور های خوش خیم به جاهای دیگر منتشر نمی شوند.و رشد آنها نسبت به تومور های بدخیم خیلی آهسته تر می باشد.تومور های بدخیم یا سرطانی به سایر بافت های بدن حجوم برده و در اغلب موارد سبب انتشار تومور به قسمت های مختلف بدن می گردد.البته در بعضی مواقع درمان های تهاجمی موفق هستند. در ضمن ظاهر تومور می تواند سرنخی جهت تشخیص بیماری باشد ولی تشخیص قطعی نیاز به نمونه برداری و بررسی های آزمایشگاهی دارد.تمام ضوائد غیر طبیعی در دهان باید بررسی شوند.
در اغلب موارد برداشت توده های خوش خیم یا بدخیم می تواند شانس بهبود را افزایش دهد.جراحی می تواند گاهی رادیکال بوده و برداشت قسمتی از فک شامل دندان ها و استخوان فک به همراه تومور باشد.
اگرچه سگ ها تحمل جراحی رادیکال را دارند ولی گربه ها هم می توانند با سیاست های مدیریت درد این جراحی را نیز تحمل کنند. بعلت اینکه تعداد مختلفی تومور دهانی وجود دارند که می توانند در سگ ها و گربه ها ایجاد شوند که با پیش آگهی های مختلفی همراه می باشند و کالج دندانپزشکی امریکا پیشنهاد می کند نمونه ها بررسی آزمایشگاهی گردند.کلیه مطالب این سایت شامل قانون حق نویسنده بوده و هرگونی کپی برداری و انتشار آن پیگرد قانونی دارد.خدمات دندانپزشکی حیوانات(دکتر سهیل هاشمی )
صاحبان حیوانات می توانند با بررسی های خانگی دهان و دندان بسیاری از بیماری ها زودهنگام تشخیص دهند و با دامپزشک مشورت نمایند.تشخیص زودهنگام بیماری می تواند کنترل و درمان بیماری را آسان و ممکن نمایند.معاینات هفتگی و بازرسی دهان و دندان در منزل و معاینات ماهیانه و دوره ای توسط دامپزشک می تواند در این در این مسئله بسیار کمک کننده باشد .